Roman Štarha – ALOE aneb velká poklona, pane kolego!

10. 3. 2013

Fotografie 1- nová česká kniha o aloích

............................................................................................

Oba s Radkou máme rádi statečné lidi a jejich statečné činy. V našem pěstitelském světě jsou to například specializace na skupiny sukulentů, které nejdou pěstovat, cesty do krajin, které nikdo nedoporučuje, stavby skleníků, které nemohou fungovat (ale pak fungují) a další podobné záležitosti, které jsou nám z těch či oněch důvodů zásadně rozmlouvány. Napsat další rozsáhlou knížku o rodu Aloe, po dvou zásadních zahraničních titulech je samozřejmě věc, která je v principu špatně načasovaná. Vydat ji dokonce vlastním nákladem je už úplný ekonomický nesmysl. Ale ono by se bez lidí, kteří se rozhodnou jít svou cestou, vlastně nic na světě dopředu ani nepohnulo.

Držím v rukách před pár dny vydanou knížku a mám z ní velkou radost. Vzpomínám si na první e-maily s Romanem ohledně aloí, vzpomínám si na jeho návštěvu u nás ve skleníku před 2 lety, kdy už bylo jasné, že to s tímto rodem myslí zatraceně vážně, vzpomínám na začátky jeho specializovaného webu o aloích, kdy jsem si v duchu přál, aby hlavně vydržel. A pak už začaly chodit e-mailem nádherné fotky z východní Afriky z jeho botanických cest , sem tam nějaké fotocédéčko, přibývaly články v časopisech a občasné přednášky. Všechno na téma ALOE. Bylo tedy očekávatelné, že se časem Roman o něco zásadnějšího pokusí a výsledkem je tato kniha.

Sám autor o ní skromně poznamenává, že byla určená hlavně sukulentářským začátečníkům a laičtější veřejnosti. To, co však nyní vidím, je záležitost, která bude zajímat hlavně pokročilejší sukulentáře a vážnější zájemce o tento rod. Kniha je sepsána velmi přehledně a zajímavě. Zcela novátorské jsou kapitoly Léčivé účinky aloí a Chemické složení, které nezapřou, že autor je povoláním profesionální chemik. Hlavní částí knihy je Speciální část – vybrané druhy v abecedním pořadí. Na 195 stranách (z celkových 216) Roman představuje 296 druhů rodu Aloe, se kterými měl možnost se osobně setkat. Valná většina fotografií jsou aloe z kultury (i tím je knížka poměrně atypická), část z nich i v podobě mladých semenáčků, se kterými se mohou naši pěstitelé reálně uvidět na prodejních burzách a sukulentářských akcích. Pouze u několika je pro porovnání i vzhled rostlin z přírody. Forma jednotlivých představovaných taxonů je sevřena do jednotného přehledného schématu :

Popis uveřejněn v:

Popis

Rozšíření

Poznámky.

Jde v chemické terminologii o extrakt či destilát jen těch nejdůležitějších informací. Žádné zbytečnost, žádná omáčka – pouze cenné, ověřené informace, doplněné sem tam vlastním podloženým názorem. Musela to být hezká práce pro Romana, ale je to i velmi hezké počtení a pokoukání pro čtenáře, kteří knihu zakoupí. Většinu zde popisovaných aloí znám, najdou se ale i vyložené novinky a vzácnosti. Poznávám i několik svých rostlin nebo fotek ze sbírek aloově zaměřených kolegů. Mám snad oprávněný dojem, že pro ty, kterým knihy o rodu Aloe z posledních let připadly příliš drahé, rozsáhlé nebo cizím jazykem napsané, může být tato publikace tím pravým titulem. Opravdu nejde najít aloe prodávaná v posledních 10 letech v našich zemích, která by v této knize nebyla. Takže tímto opravdu naplnil Roman svůj původní záměr.

Pro mě vydáním knihy Aloe od R. Štarhy končí jedna etapa mého psaní. Teď už má smysl psát jen o druzích, které „ve Štarhovi nejsou“. Snad nějaké ve své sbírce najdu, jednak jako téma pro moje články na ZL a jednak jako případný dárek pro kamaráda, kolegu a odborníka. J.

Fotografie 2 - ukázka z knihy