Recenze po dvaceti letech

7. 5. 2007

Recenze po 20 letech aneb první československá kniha jen o sukulentech.

Jak už jsem naznačil v článku o Bulbine haworthioides, byla pro mou základní orientaci ve světě xerofytní flóry významná celkem útlá, leč na svou dobu novátorská kniha pánů doktorů Glosera a Husáka „Sukulentní rostliny  z vydavatelství Academia, která vyšla v roce 1987. Má tedy letos něco jako dvacetileté výročí svého prvního (a také posledního) vydání. Tehdy  Československá akademie věd v rámci popularizace vědeckého poznávání přírody vydávala edici knížek Živou přírodou. Nepamatuji se kolik knih v této sérii vyšlo, ale vzpomínám, že tato na svou dobu úspěšná edice mapovala různé oblasti flóry i fauny poměrně kvalitním a moderním způsobem. Do té doby podobná bezkaktusová publikace o sukulentech v češtině nevyšla a vlastně svou extrakcí sukulentna otevřela nové obzory a předznamenala rozvoj sukulentů i v našich zemích.

Podtitul recenzované knihy zní „Přehled všech skupin sukulentů s vyjímkou kaktusů“. Jak přesné…jak stručné...jak výstižné. Celá kniha je taková – přesná, stručná a výstižná. První zhruba polovina z celkových 120 stránek je průvodcem po logických skupinách příbuzných čeledí, vyjmenovává dnes pro nás již známé rody a druhy sukulentů. Tenkrát to však byl  pro mne text plný tajuplných názvů a jmen, sem tam přiblížený zdařilými perokresbami typičtějších tvarů a detailů konkrétních rostlin. Jednotlivé kapitoly jsou proloženy použitou literaturou, pochopitelně zahraniční a tím v té době i nedostupnou.

V druhé polovině knížky jsou barevné přílohy s popisy – celkem 100 sukulentů, nafocených v naprosté většině v kultuře. Kvalitní fotky pana Glosera jsou i přes těch 20 let i z dnešního pohledu velmi kvalitně vytištěné, což tehdy skutečně nebývalo tak běžné. Výběr oněch „100 šťastných“ je na svou dobu spravedlivý a reprezentativní. Od všeho něco, i nakouknutí do broméliovitých, kosmatcovitých i mrazuvzdorných sukulentů. I když jsem tomu před těmi lety  nevěřil, skoro všechny uvedené rostliny jsem během těch let aspoň chvíli pěstoval.

Přesto, že mám od té doby ve své knihovničce knížek o sukulentech (a mých milovaných cibulovinách) už celou řadu, po této s Graptopetalum bellum na obalu sáhnu rád a často i dnes.  Pokud byste někde v antikvariátu kamenném či internetovém (nebo z jiných zdrojů) mohli tuto příručku získat, neváhejte.    J.

Actual review of good book from times past.