Recenze knihy Martin Šámal – Emil Holub. Cestovatel-etnograf-sběratel.

24. 11. 2013

Fotografie 1 - obálka knihy

...........................................................

Letos v lednu jsem v rámci svojí malé propuknuvší holubománie vyplodil článek o možném botanickém rozměru velkého cestovatele konce devatenáctého století Emila Holuba. Tento můj zájem pochopitelně neskončil, prošel jsem si znovu veškerou dostupnou „holubovskou“ literaturu, něco málo přikoupil, něco popůjčoval v knihovně (ofotil) a přitom zjistil, že je zrovna před vydáním nové rozsáhlé monografie o tomto cestovatelském velikánovi. Jejím autorem měl být PhDr. Martin Šámal, archivář Náprstkova muzea v Praze. Několikrát jsem s ním zakomunikoval s cílem se někdy v budoucnu setkat, probrat botanické aspekty Holubovy pozůstalosti a případně vyextrahovat z archivů něco nového. Na to však doposud nebyl čas a kdoví jestli někdy bude. Ale snít je možné v každém věku a třeba se mi to ještě někdy v budoucnu splní.

Vydání zmíněné knížky se několikrát odsouvalo, čímž rostla má natěšenost, naštěstí hlavním důvodem odkladu bylo do posledních chvil rozšiřování obsahu o další dokumenty a přílohy. Kniha byla totiž sepsána a vydána v rámci interního grantu Národního muzea, což umožnilo právě její nečekaný rozsah - 463 stránek. Nakonec jsem se vydání knížky dočkal a jedním dechem ji přečetl. Tenkrát jsem o ní recenzi psát nechtěl, byly by to jen samé superlativy a to by nebylo dobře, konečně ať si svůj názor na tuto knížku udělá každý sám. Teď se k ní postupně vracím a chci si ji znovu přes zimu pečlivě prostudovat.

Knih samotného Emila Holuba je několik a k tomu dost rozsáhlých, knih o Emilu Holubovi je řádově ještě víc. Tím jak čas plynul od jeho smrti, přibývalo čím dál více opisů, spekulací a různých autorských příkras a úprav. Všechny tyto nánosy a omyly se pokusil (a nutno říct že velmi úspěšně) napravit právě Martin Šámal. Postupuje čistě vědeckými metodami, veškeré závěry podkládá ověřenými fakty, uvádí spoustu odkazů a podkladů. Překvapivé je, že jeho metoda není vůbec na úkor čtivosti této knihy, která je místy pěkně napínavá.

Nemá smysl rozebírat jednotlivé kapitoly a části knihy. Všechny jsou velmi poctivě sepsané a podrobně mapují jednotlivé úseky života Emila Holuba. Odkrývají spoustu neznámých informací, ze kterých si vnímavý čtenář sám poskládá obraz skutečného ambiciozního snílka, který mnoho svých snů dokázal naplnit, někdy až za každou cenu a dalo by se říct nakonec až do svého sebezničení.

Kdo má rád cestovatelskou literaturu, literaturu faktu či životopisné detektivky, nebude zklamán. A ten, komu byly Holubovy kníhy průvodcem klukovského snění jako mně, bude pravděpodobně překvapen jednotlivými životními etapami a pravdivým pohledem na zjednodušovanou cestovatelskou legendu. Kniha se postupně od svého vydání zlevňuje, takže od původních asi 400Kč ji lze dnes koupit i pod 300Kč. Ten kdo má ve své knihovně aspoň jednu knihu Emila Holuba, měl by si k ní pořídit i tuto monografii z vydavatelsví Vyšehrad. U nás v Čechách je zvykem občas plivat na legendy, za života i po smrti, a právě Emil Holub si nepochopení, plivanců i nezájmu užil docela hodně. Naštěstí však bylo a do dnes je dost lidí, kteří si jeho význam uvědomují a jsem rád, že mezi ně patřím. J.