Pěstujeme euforbie - Jan Nosek, Jan Gratias, 2011

27. 3. 2011

Pěstujeme euforbie -  Jan Nosek, Jan Gratias, 2011

Dnes jsem si dal volno od kytkového psaní (snad mi to čtenáři i moji zelení miláčkové odpustí), protože původně hlásili oblačno až pršlavo a já si naplánoval klidnou neděli nad novou knížkou. Od včerejška totiž přibyla do naší sukulentní knihovny nová kniha, o které jsme dlouho věděli a na kterou všichni sukulentáři netrpělivě čekali již od loňských vánoc. Povedlo se to tedy až teď, oficiální prodej byl zahájen 22.března a samotná knížka byla v rámci malé utajené autogramiády obou autorů k dispozici na včerejším pražském sympóziu.

Určitě bude na tuhle povedenou knížku spousta recenz í od opravdových odborníků na sukulenty a euforbie zvláště, mezi které se nepočítám. Ale z dílka obou Janů mám upřímnou radost a proč se o ni nepodělit právě s vámi na ZL. Trochu si myslím, že se knížka mohla jmenovat místo Pěstujeme euforbie klidně i Pěstujme euforbie! Prostě se hlavně v Honzovi Gratiasovi nezapře (dnes už bývalý) učitel a propagátor, který s nadšením i pečlivostí umí namíchat ten pravý poměr informací a zajímavostí, vědy i popularizace, encyklopedických údajů i osobních pěstitelských zkušeností. Domnívám se, že pro oba autory muselo být nakonec nejtěžší zestručnit jak textovou, tak i fotografickou část do předem předepsaného počtu stránek.

Přesto se do oněch 152 textových stránek podařilo vměstnat spoustu obecných i konkrétních informací a do 32 stran na křídovém papíře 146 barevných fotografií krásných euforbií z kultury. Přece jen bylo asi autorům  líto dalšího nashromážděného textového i fotografického materiálu a přikročili k zajímavému řešení. Vydali a distribuovali přílohu ke své knize ve formě CD, keré obsahuje hlavně další fotografie, ale i další zajímavé materiály.

Samotný obsah tištěné a vázané části budou rozebírat (a určitě chválit) další recenzenti, pro mě jako systematického člověka je velmi přínosný praktický systém třídění jednotlivých druhů sukulentních euforbií do 5 skupin a dalších podskupin podle vzhledu. Zde vycházeli z prověřeného systému Susan Carterové, který mírně zjednodušili pro potřeby této knížky. Každopádně tím pro amatérské pěstitele obrovsky vzrostla přehlednost a použitelnost této publikace. Největší rozsah v knize patří pochopitelně kapitole Charakteristiky vybraných druhů ( v počtu 167!). Opět asi výběr, které druhy uvést a které vynechat, musel být jeden z velkých oříšků, ale první dojmy právě z tohoto výběru jsou velmi dobré. Nadšení u kolegy Chróstala vzbudilo zastoupení i ščagélovitých euforbií, zvláště jeho oblíbené E. attastoma.

O některých knížkách Honzy Gratiase vím, že si je dávají jejich nadšení čtenáři pod polštář ve svých postelích, aby se jim zdály ty pravé sukulentní sny. Určitě se nemýlím, že i tato týmová knížka pánů pěstitelů Gratiase a Noska bude mít podobný osud a bude vstupovat do snů nejen čistokrevných euforbiářů a dalších pěstitelů.   J.