Kapsko - botanický ráj

1. 1. 2008

Kapsko-botanický ráj  -  recenze na sérii článků v časopise Živa a obrazovou přílohu na netu.

V loňském roce (tj. v roce 2007) jsem zažíval vždy na konci sudého měsíce africkou horečku. V těch dnech totiž vychází excelentní přírodovědecký časopis ŽIVA. Vždy, když se k němu občas dostanu, tak ho se zájmem prolistuji a pro mě srozumitelné články i přečtu, ale zrovna celý loňský ročník vycházel seriál o unikátní květeně jihoafrického Kapska s názvem Kapsko – botanický ráj. Protože je to země zaslíbená mimo jiných rostlin  také sukulentům a také zvláště cibulovinám, bylo čekání na každý další díl seriálu provázeno onou zvýšenou teplotou.

Autoři seriálu jsou profesionální botanici Jan Suda z katedry botaniky PřF UK a Radka Sudová z Botanického ústavu AV ČR (omlouvám se jim i vám, že vynechávám vědecké tituly a hodnosti, stejně bych to nějak zmotal). Celý seriál doporučuji vaší zvídavé pozornosti, ale specielně 3 díly jsou zajímavé obzvláště: 1.díl Kapská oblast se představuje (Vymezení oblasti, Klimatické podmínky, Variabilita půd, Pohled do minulosti, Charakteristika květeny), 5.díl Cibuloviny na každém kroku (Hlavní město cibulovin, Kosatcovité, Amarylkovité, Další pozoruhodné cibuloviny) a 6.díl Namaqualand: když rozkvete poušť (Tak trochu jiná poušť, V čem tkví jedinečnost Namaqualandu?, Strategie přežívání, Jednoletky, Listové sukulenty, Budoucnost kapské květeny). Živa má podtitul „Časopis pro popularizaci biologie“ a tento seriál je krásným příkladem tohoto motta.

Pro ty čtenáře ZL, kteří zase až tak nebaží po tištěném vědeckém slovu a fotkám na křídovém papíře, nebo naopak pro ty, kterým to zase vůbec nebude stačit, mám zajímavou alternativu výše uvedeného seriálu. A tou je webová stránka http://botany.natur.cuni.cz/suda/cape  s názvem „Obrazová příloha k seriálu Kapsko-botanický ráj (Suda-Sudová) publikovaného v časopisu ŽIVA, roč.55, č. 1-6 (2007)“. V podstatě jde o fotogalerii 500 velmi kvalitních fotografií ze zmíněné oblasti. Vše je velmi cenné, protože jde o lokalitní záležitosti – kytky v jejich domovině a typickém vzhledu. Rostliny jsou vzorně pojmenovány a zařazeny do čeledí. Vybírám pro mě zajímavé čeledi:

sukulenty – Aizoaceae, Apocynaceae, Asphodelaceae, Crassulaceae, Euphorbiaceae, Geraniaceae a další,

cibuloviny – Amaryllidaceae, Colchicaceae, Haemorodaceae, Hyacinthaceae, Iridaceae (nejbohatší kolekce), Oxalidaceae a další.

Autorům seriálu děkuji za nádherný seriál o unikátní oblasti, plné nám blízkých rostlin, p. Sudovi pak za příkladně „čistě“ zpracovanou fotogalerii. Čtenářům Zelných listů přeji příjemné putování Kapskem a Namaqualandem nad Živou, případně na netu u monitoru PC.    J.