22. 6. 2008

Ilustrovaný průvodce sukulentní flórou Madagaskaru – paráda za hubičku

Fotografie 1:

1. Speciál 1/2007 - Netřesky

2. Speciál 1/2006 - Madagaskar

..................................................

Před časem mi přišel nabídkový mail od přítele Petra Koupelky z Olomouce. Jak už zmiňujeme v našich odkazech, je to člověk zabývající se distribucí nové i starší sukulentářské literatury. Nyní aktuálně poslal zajímavou nabídku příloh časopisu Kaktusy, který určitě ne všichni čtenáři ZL odebírají a možná, že někteří o něm ani neví. Již před mnoha lety se zavedla praxe tzv. speciálů neboli příloh k jednotlivým ročníkům na ucelená témata. Jsou většinou z pera našich předních pěstitelů a cestovatelů a umožňují ve větším rozsahu, než v článcích v samotném časopise, rozepsat se o skupině rostlin nebo o poznávací cestě do nějakého sukulentního ráje.

Protože jsou tyto Speciály nyní prodejné samostatně, navíc za pár desetikorun (asi tak dvě piva) a jsou mezi nimi skutečné skvosty, které by leckterého nového zájemce o sukulenty potěšily, dovolím si o jednom se rozepsat a dalších jen zmínit.

Tak tedy Speciál č.1 ročníku 2006 – Petr Pavelka „Ilustrovaný průvodce sukulentní flórou Madagaskaru“. Třicetdva stran sešitku plného barevných fotografií z přírody a zajímavého textu na křídovém papíře. Samotný text je zkráceným deníkem dvou botanických cest autora na Madagaskar v letech 2003 a 2004. Nemáte-li, neznáte-li, neváhejte a rozšiřte si knihovničku i obzory. Každá ze 71 fotografií stojí za to a navíc ten průvodní text dává tušit, že i v dnešní době lze najít oblasti, které jsou jednou velkou botanickou zahradou v dávné původní podobě. Pozorní čtenáři tam mohou mimo jiné objevit rostliny, o kterým se na ZL již psalo (nebo psát bude), v přirozeném vzhledu na lokalitách. Paráda, vřele doporučuji.

Pokud vás tato pochvalná (a z naší strany ne reklamní) minirecenze navnadila, vězte, že v nabídce Petra Koupelky jsou i další zajímavé speciály. Vybírám ty o sukulentech, jsou však i další:

Speciál 2/2007 – Hanáček, Řičánek, Vrškový „Sukulenty, pachykauly a jiné xerofyty ostrova Sokotra“

Speciál 1/2007 – Hadrava, Miklánek „České a slovenské netřesky“