Recenze knihy DORSTENIA Radmila Matulová

20. 10. 2013

Je zvláštní, jak od jistého dne začne žít web, takový jsou například naše Zel(e)né listy, svým vlastním životem. A nás jako autory už skoro ani nepotřebuje. Prostě i v těch dnech, kdy máme jiné věci na práci a nedodáváme další články, návštěvnost neklesá, komentáře a reakce přibývají. Jedinou pro nás nepříjemnou záležitostí jsou ony nekončící žádosti o zaslání rostlinného materiálu z našich článků na různé adresy. Tuzemské i zahraniční evropské a v posledních letech i východoasijské. Jednoho zájemce máme dokonce z Austrálie. Tady vyloženě trpíme a pokud nejde přímo o nějakou výměnnou spolupráci v rámci Unie, prostě nic neposíláme, nejsme na to zařízení. Na otázku: tak proč to tedy děláte, když neprodáváte?, odpovídáme: no přece pro radost!

Na druhou stranu je trochu znát, že tento způsob internetového publikování, krátké články ve formě nekonečného deníku naší sbírky, se v našem případě už trochu přežil. Přemýšlíme a snažíme se najít nový, pro nás (a snad i pro vás) zajímavější a smysluplnější formát publikování. První pokus s naší pěstovací brožurou dopadl tak na 50%, byli jsme s ní spokojení, ale zjistili jsme, že tudy pokračovat dál je v pravém slova smyslu k nezaplacení. A tak naše připravená série dalších brožurek spadla pod stůl.

Pak nás náhoda nasměrovala na další možnost publikování a tou jsou v poslední době moderní fotoknížky. Nabídka specializovaných firem na trhu je dostatečná, ceny jsou různě vysoké, ale pokud narazíte na cenovou akci, dá se do toho jít. Vznikl tedy projekt vlastní knihovničky fotoknížek na témata, která nás nejvíc těší. Pár kamarádů projevilo zájem a tak se naše představa ustálila na 5 až 10 výtiscích. Pro sebe, pro kamarády jako dárky a jen pár kousků „na prodej“ (stačí se ozvat na mail). A protože o všem rozhodnou nakonec čtenáři a jejich zájem, pokud by se náhodou narazilo na téma, které by zajímalo více zájemců, fotoknížku bychom dopsali na normální knihu a zkusili vydat digitálním tiskem v nákladu do 50ks. Tolik jen na vysvětlenou.

V tomto týdnu jsme dostali z tiskárny balík s výtisky první zelenolistové fotoknihy na téma dorstenie, z pera i objektivu souputnice Radky. Je to klasicky výsledek asi dvouměsíční práce, na který si dovolím napsat kolegiální recenzi.

Jde o knihu v pevné vazbě s celopotištěnou barevnou obálkou, rozměr 24,5 x 30 cm (asi o 2,5cm širší A4), 80 potištěných stran, 190 barevných fotek, z toho několik celoformátových. Edice ZEL(e)NÉ LISTY, vydavatelství Bontia, náklad 9 výtisků, název DORSTENIA.

Obsahově jde o představení oblíbeného rodu s botanickým rozborem květenství a pak už abecedně seřazené miničlánky se spoustou fotografií (i když ne vše na velkém formátu vyšlo, jak by si přála) o 14 platných sukulentních druzích, které autorka pěstovala nebo pěstuje. K tomu jako bonus je připojeno 9 dalších taxonů, které nejsou určené nebo jsou méně sukulentní. Není tam mnoho omáčky, je to opravdu stručné a úderné a hlavní důraz je pochopitelně kladen na fotografickou část knihy. Největší plocha fotek je zelená.

Blahopřeji Radce k pěknému foto- počinu a teď si jen přeju, aby do vánoc mohla ona zase napsat obdobnou recenzi na moji první fotoknihu na téma CIBULOMÁNIE. Měla by být ve stejném formátu i rozsahu, jen toho textu bude víc a fotky nebudou tak velké. Téma je to totiž obsáhlé a materiálu je hodně. Chybí mi posledních 20 stránek, které snad brzy dotvořím. Stačilo by už jen umístit všechny kytky na bezpečné a hlavně definitivní zimní stanoviště ... J.