Recenze fotoknihy PEPEROMIA, Radmila Matulová

20. 7. 2014

Fotografie 1 - Obálka

........................................................................

Užíváme si perfektního víkendu sedíce ve stínu pergoly, vzorně dodržujíce pitný režim a kochaje se vším přírodním kolem. Kromě příjemné hudby z rádia k tomu kochání patří také listování v kytkových knihách, ke kterým nám aktuálně přibyla jedna nová. Je to pěkná fotoknížka s prostým názvem PEPEROMIA, jejíž autorkou je kolegyně Radka Matulová, která tím navazuje na loňskou obdobnou publikaci Dorstenia.

Formátově jde o stejných 245x301mm stejného vydavatele (Bontia), rozsah zůstal na 80-i stranách, jen obsahově jeden fotogenický rod vystřídal druhý. Opět jde o skupinu, kterou autorka hlubinně miluje a pokud to jde i pěstuje. Protože se však ráda dělí o své radosti, přichází s rozsáhlou dávkou vlastních fotografií doplněnou krátkým texty. Koncepce představení rodu Peperomia zůstala totožná jako u dorsténií, v knize najdete pouze ty druhy, které prošly rukama autorky. Konečný počet jednotlivých taxonů však byl nakonec překvapující i pro samotnou Radku, v knize jich lze najít celých 47(!), většina je se jménem a některé jako „speciesky“. Jejich seznam je vzorně uveden na konci knihy. Díky tomuto počtu druhů a tím i fotografií nakonec nevyšlo místo ani na obvyklou titulní stránku, hned na úvodní stránce vystřelí Radka krátký editorial a pak hned hurá na jednotlivé druhy. V některých textech i fotkách poznáte kousky článků ze Zelných listů, některé komentáře, záběry a druhy jsou nové, ještě nepublikované.

Graficky je kniha o kousíček dál než dorstenie, přece jen rostou její amatérské editorské zkušenosti (Radka si vše i sama pokládá v editoru firmy Bontia) a též roste i její grafická hravost. Chybičky se sice najdou, některé fotky by mohly být lepší (stačí vyměnit) a pár drobností v textu by také bylo třeba doladit (stačí vytisknout malý chybovníček). Ale kdo si sám vyzkoušel dodělávat podobnou knížku na poslední chvíli (a posílat data do tiskárny za minutu dvanáct), ví dobře, že to prostě není snadné. Ale děláme to hlavně pro svou radost a ne pro nějaké chlubení. Lahůdkou kromě samotného tématou jsou celostránkové velkoformátové fotografie, stejně jako spousta makrofotografií zajímavých detailů.

Pro případné sběratele unikátních knížek je to vlastně druhý díl jedinečné série edice Zel(e)ných listů, ve které bychom v dalších letech rádi pokračovali. Tím, že nemáme žádné komerční ambice, stačí vydat pár výtisků pro zájemce a přátele (a hlavně pro nás) a to stačí. Pokud někoho tato nová fotokniha Radky Matulové zaujala, je možno ji objednat za 800Kč (plus poštovné) , je několik výtisků k dispozici, další by šly ještě v srpnu přiobjednat, dokud běží výhodná cenová akce vydavatele. Kdo by to stihnul včas, můžeme knížky předat i osobně (a s věnováním) na několika podzimních akcích, na kterých budeme přítomní. J.

Fotografie 2 - Ukázky z knihy

Fotografie 3 - Obsah