Recenze fotoknihy: ANACAMPSEROS, Radmila Matulová

31. 5. 2015

Tak se nám po necelém roce zase rozrostla naše knihovnička Zel(e)ných listů o další slušný kousek. Je mi radostí i poctou, že se mohu opět ujmout nacvičené role recenzenta a představit Radčin nový publikační počin s názvem „Anacampseros“ a podnázvem „Anacampseros, Avonia, Grahamia“. Jsou to vlastně rody (případně jeden velkorod), které má autorka z čeledi Portulacaceae nejraději. Vzhledem k dopředu vymezenému rozsahu knížky zůstaly nezpracovány další portulakovité rody (Calandrinia, Cistanthe, Portulaca, Portulacaria, Ceraria), které také sbírá a pěstuje.

Rozměrově i obsahově došlo ke změnám. „Bohužel“ došlo ke zmenšení formátu knihy na rozměr 216x270mm na výšku, s počtem 72 stran (konkrétní slevová akce vydavatele). Pochopitelně proto ubyly atraktivní celostránkové fotografie, které Radka oblibuje, ale nakonec to vlastně napomohlo daleko přehlednějšímu a praktičtějšímu tvaru. Kniha je skladnější, graficky logičtěji uspořádaná a aspoň mně se v ní mnohem lépe čte. To je vlastně další posun – se zmenšením rozměru fotografií (oni to jsou vlastně všechno kytkové miniatury, tak proč je zvětšovat) získává na důležitosti vlastní text. Přestává být jen doplňkem vybraných fotografií a je z něj plnohodnotná součást knížky s velkou vypovídací hodnotou, což se v konečném důsledku daleko víc blíží ideálu dobré knížky o kytkách. Nejen si poprohlížet a pokochat se fotkami, ale hlavně se něco dovědět, něco si ujasnit a uspořádat.

Abych jen nechválil, kniha je mi sympatická i svými nedostatky a chybičkami. Nechci je zveličovat, ale zmíním aspoň hromádku překlepů v textu způsobených noční editací spojenou s autorčninou únavou. Nejsou však na závadu čtivosti a srozumitelnosti, spíš připomenou, jak nejednoduše občas takové počiny vznikají. Ono uhlídat si text v jednom článku jde, když si ho několikrát přečtete a pak jej někdo další zkontroluje, ale uhlídat text celé knížky, když ji píšete téměř rovnou v grafickém editoru a na druhé přečtení není čas, vlastně nejde.

Obsahově se Radka vypořádala se svou sbírkou tří rodů – Anacampseros, Avonia a Grahamia – z pohledu nejnovější taxonomie, geografického výskytu a vlastních zkušeností pěstitele. V knize tedy najdete 18 druhů anacampserosů (plus několik zatím nedourčených), 15 druhů avonií (a několik neurčených) a 5 druhů grahamií. Fotoknížka nezahrnuje všechny dnes existujícií druhy těchto rodů, ale tak to prostě je, něco je nesehnatelné, na něco se musí pár let počkat a navíc stále přibývají nové popisy nových druhů. Ano, i v této anacampserosové skupině se stále něco nového objevuje.

Pro případné sběratele unikátních knížek - je to vlastně už čtvrtý díl naší jedinečné série edice Zel(e)ných listů (Dorstenia, Peperomia, Cibulománie a Anacampseros), ve které bychom v dalších letech (pomalu) rádi pokračovali, témat máme nadbytek. Tím, že nemáme žádné větší komerční ambice, stačí nám vydat pár výtisků pro nás a pro přátele. Pokud někoho tato nová fotokniha Radky Matulové zaujala, je možno ji objednat za 800Kč (plus poštovné), několik výtisků je k dispozici hned, další by šly přiobjednat při další slevové akci firmy Bontia někdy do konce roku. J.