Recenze – Die Gattung Sansevieria, Peter A. Mansfeld

26. 7. 2015

Recenze – Die Gattung Sansevieria,                            Peter A. Mansfeld

Nedělní pohoděnka jak vystřižená = dovolená + konec úmorných letních veder + posezení v pergole včetně hořké pseudokávičky (Carro) a slaďoučké zmrzliny (vyhlášená dobřanská) + africká muzička z noťáku a jako třešnička na tomto dortíku této letní atmosféry, klidu, vůní a chutí – na stole nový příspěvek do naší botanické knihovničky. Inu, sám sobě jsem si k narozkám nadělil na internetu objevenou knihu o skupině sukulentů, které mě v poslední době tuze zajímají a protože se mi jeví jako hodně povedená, udělám na ni recenzi. Třeba tím poinformuji a nasměruji další zájemce o tchýniny jazyky.

Tím, že jsem při nedávném přesazování sansek zjistil nedostatečnosti, co se jmenovek týče, zabádal jsem na internetu a objevil jsem nové stránky jistého Petera Mansfelda (www.sansevieria-online.de), který vydává internetový občasník věnovaný tomuto rodu. Tam jsem se dočetl o existenci jeho vlastní nové knížky, ta šla sice objednat přímo v Německu, zkusil jsem však i český vyhledávač a ejhle – našel se český e-shop, schopný tuto knihu nabídnout. Do dvou týdnů od objednávky držím knížku v rukách a aktuálně se mocně kochám jejím německým textem a naštěstí více srozumitelnějšími fotkami.

Jde tedy o brožovanou knihu rozměrů 170(šířka) x 220(výška) mm, s počtem 144 stran, vydanou Books on Demand GmbH, Norderstedt v roce 2013. Název je Die Gattung Sansevieria (Rod Sansevieria) s podtitukem Alle Arten und ihre Pflege (Všechny druhy a jejich pěstování). Jednotlivé kapitoly jsou – Charakteristika sansevierií, Etymologie a historie, Využití, Pěstovací doporučení, Systematika sansevierií, Kultivary a hybridy, Polní čísla sansevierií.

sansevieria-2s.jpgJsem upřímně nadšen touto brožurkou, kvalitně vytištěnou na kvalitním kříďáku, plnou barevných fotografií většiny druhů. Těch je vyjmenováno všech 67 momentálně platných a jen několik málo je pouze popsaných textově, bez fotografie. Ono se toho ve světě tenur – jak se jim také dříve říkalo, v posledních letech docela hodně odehrálo a zřejmě ještě bude odehrávat. Například od roku 2000 do dneška bylo popsáno celých 19 nových druhů a v letech 1990-2000 dalších 7. To nejde tak snadno usledovat, popisy vycházejí v nejrůznějších světových časopisech a tak takový přehled, jaký podává zmiňovaná kniha, je obzvláště cenný. Z pohledu lokace nových popisů jde kromě již tradiční východní Afriky také o státy středovýchodu jižní Afriky – Mozambik, Zimbabwe, Malawi. Zambie, Zaire. Troufám si odhadnout, že se tento proud nových sansek ještě nějakou dobu nezastaví a jejich celkový počet dále poroste.

Nemám knihu zdaleka načtenou a prostudovanou, ale již mám za sebou několik překvapení, dourčil jsem si díky polním číslům několik svých taxonů, oddělil jsem botanické druhy od kultivarů a také si přidal několik otazníků na jmenovky. Například velmi pohledná a známá Sansevieria rorida prý není platný druh, ale jen synonymum k S. ehrenbergii. Také jsem pochopil velké rozdíly mezi juvenilní a dospělou podobou většiny druhů, které se postupně proměňují z drobných růžiček v pořádné obludy s metrovými listy.

Pro ty, kterým je líto utratit částku kolem 900Kč a přesto je sansky zajímají, mohu doporučit pročítání online časopisu stejného autora, který je k dispozici na uvedené stránce zadarmo (tento web by si zasloužil samostatnou recenzi, hlavně však aby pár let vydržel fungovat!). Zde jsou jednotlivé články hlouběji zaměřené a vlastně navazují na základ, nastíněný v recenzované knize. Netrpělivým sběratelům literatury o sukulentech vřele doporučuji její nákup, trpěliví mohou počkat na další rozšířené vydání, které určitě v dalších letech bude následovat. Autor je evidentně celoživotně zapálen pro tento rod a bude dále bádat i rozšiřovat naše sansevierové obzory. J.

PS: pro zájemce je tato publikace v Česku dostupná přes Nejlevnější knihy.cz, kde je doprava zdarma.