Pokojové rostliny, J. R .Haager a R. Rybková – aneb Vánoce se blíží

2. 12. 2012

Vyšetřil jsem chvilku mezi mým prapodivným dvojúvazkem v SPS a poinformuji čtenáře ZL o něčem, co mi udělalo v poslední době velkou radost. Zjistil jsem totiž zcela nedávno, že mi letos na jaře utekla jedna kniha o kytkách a to dokonce od Jirky Haagera! Abych byl spravedlivý – autoři jsou u tohoto vyjímečného titulu dva - již zmíněný Jiří R. Haager a Romana Rybková. Oba se podělili jak o textovou, tak i fotografickou část, pravděpodobně i spravedlivým dílem, pro mě však (omlouvám se Romaně Rybkové) je tím největším magnetem a zárukou maximální zajímavosti právě logo J.R.H.

Protože to však bude právě tato knížka, kterou si letos nadělím pod vánoční stromeček, nečetl jsem ji zatím a snad vydržím až do Štědrého dne. Tak by to mělo s dárky být – těšit se na ten čarovný okamžik nadílky a užít si to rozbalování a první udivené listování. Přesto jsem ji z důvodů této půlrecenze namátkově prosondoval (a hned zapomněl!). Chtěl bych se k této recenzi vrátit znovu o vánocích a dopsat ji tak, jak by se mělo. Protože bych si ale přál, aby aspoň pár kamarádů a čtenářů ZL mohlo najít tuto knížku také pod stromečkem, zkusím ji představit už teď v předstihu, aby byl čas Ježíškovi napsat.

Z knížek Jirky Haagera (které snad všechny mám) mi připadá největší, aspoň formátem. Vyšla letos na jaře v Ottovo nakladatelství s přesným titulem Ottův atlas Pokojové rostliny. Je nádherná a moc se těším na její čtení. Sympatické na ní je téměř všechno, i ty podpisy obou autorů pod předmluvou. Další sympatický detail je, že se neřeší, kdo napsal nebo nafotil jaký kousek knížky, stejně jako kdysi autorství neřešili legendární liverpoolští Brouci (aspoň dokud se nerozpadli). Kvalitní vazba, kvalitní papír, úžasné fotky a zasvěcené texty. Co víc si kytkový a pokojový blázen může přát….

O obsahu zatím moc nevím, ale asi je to tak – osvědčené kytky ale spíš spousta novinek, vždy rostliny, se kterými mají autoři osobní zkušenosti, výběr kytek je novátorský (jak už je ostatně u J.R.H. obvyklé) a je právě z těch skupin, které oba Mistři milují. Samozřejmě orchideje, obrovské množství neznámých ale krásných gesnerek, cibuloviny, dřeviny, bromélie, sukulenty a u všeho objektivní informace i pěstitelská doporučení.

Pro tuhle knihu by se mělo najít místo v každé knihovně milovníka pokojových rostlin, to mi věřte. I kdyby tahle knížka stála třikrát víc než aktuálně stojí, byl by to stejně nejlepší nákup letošního roku. J.