Pokojové rostliny, Haager a Rybková, 2012 – dokončení recenze

31. 12. 2012

Když se řekne „A“, mělo by se také říci „B“. Když jsem před vánocemi tuto recenzi nakousnul, měl bych ji do konce roku dožvýkat. Teď už se s ní několik dní těším a mohu k ní proto podat více obsahových informací. Všechny mé recenze jsou logicky vlastně pochvalné a slovy chvály při nich nijak nešetřím. Proto mi odpusťte, když se neudržím a nad tímto přírůstkem do naší knihovny občas nadšeně zaplesám.

Formát knihy je velký, o fous více než A4 a rozsahem jde o pěkných zaokrouhlených 400stran, nadupaných textem i fotkami. Tahle kniha nemá bílá místa, každý kousek v ní je funkčně využit a působí tím krásně uceleně. Obsah knihy:

- Podmínky života (Teplo, Světlo, Voda, Substráty a výživa)

- Množení rostlin

- Choroby a škůdci

- Problémy se suvenýrem

- Atlas pokojových rostlin

- Terminologický slovníček

- Rejstřík latinských jmen

- Rejstřík českých jmen

Hlavní částí knihy je vlastní Atlas na 372 stranách. Je řazen extrémně přehledně – abecedně podle latinských jmen rodů, u kterých autoři předpokládají vhodnost pěstování v pokojových podmínkách. Jak už jsem naznačil v předrecenzi – je tam pro každého něco a je to úžasně pestré a objevné. Všechno je správně pojmenováno a zařazeno, autoři netají svou botanickou profesionalitu, i když ta není nijak na úkor čtivosti textu. Přesto jsou některá (správná) zařazení do příslušných čeledí až děsivě nová – rod Aloe do Xanthorrhoeaceae, rod Agave do Asparagaceae, zrušení Hyaceinthaceae atd.

Každý list Atlasu (jeden popisovaný rod) má jednotnou kostru – tyto odstavce:

- Odkud pocházejí

- Kde a jak rostou

- Popis, nejzajímavější příbuzné druhy a kultivary

- Užitečné či nebezpečné?

- Jak je pěstovat?

- Jak je množit?

Někteří čtenáři hledají v knihách potěchu oka a srdce, někteří informace, rady a know-how, někteří nové obzory a tak vězte – všeho toho je pro všechny v této knížce dostatek. O výběru představovaných rodů jsem již psal, ale kromě oněch asi nejpřekvapivějších několika desítek rodů z čeledi Gesneriaceae jsou zde také například i užitkové rosltiny, pěstovatelné v našich bytech. Pak samozřejmě orchideje, liány, bromélie, cibuloviny, sukulenty, kaktusy, dřeviny,….

Snad jsem tedy svou chválu udržel v přijatelných mezích, ale přesto na závěr – Kdo nekoupí, ten prohloupí! Tahle knížka je totiž opravdu jedním slovem NADČASOVÁ a kdo pěstuje jakoukoliv skupinu zmíněných pokojových rostlin, tak ji prostě mít musí. Navíc ještě jedna poznámka na závěr – koncem února má mít Jiří R. Haager přednášku na sukulentářském setkání v Libochovicích o kvetoucím Chile. Myslím si, že se část účastníků tohoto setkání spontánně seřadí do fronty s touto (a nebo jinou) autorovou knihou pod paží a proběhne autogramiáda. Nechcete se přidat? J.