Pár postřehů o knize Aloes, The Definitive Guide

13. 10. 2011

Další již nějaký čas opuštěnou rubrikou ZL jsou recenze. Ne, že by knihy o sukulentech nevycházely, spíše naopak a snad bych i řekl, že jich vychází i čím dál tím víc. Je to na jednu stranu způsobené dostupností jakéhokoliv titulu ze světa, ale také možná i tím, že se ať chceme, či nechceme, pomalu se blíží soumrak na papíře tištěného slova. Ano, v brzku nás čekají nejen e-knihy a e-učebnice ale i e-časopisy, e-noviny, e-katalogy, e-ročenky a kdoví co e-ještě….Je to moje spekulace, ale kdo chce světu po sobě zanechat dílo ve stylu vytištěné „bichle“, má nejvyšší čas.

Recenzi této nové souhrné knihy o velkorodu Aloe plánuji od prvního dne, co jsem knihu zakoupil. Ale byl jsem touto knihou-průvodcem (opět oblíbený Guide) tak oslněn a omámen, že jsem svůj komentář odkládal a odkládal. Taky jsem očekával, že první recenzi napíše někdo opravdu zkušený a nejen aloí ale sukulentů všeobecně znalý odborník. Dočkal jsem se, první recenzi knihy Aloe T.D.G. jsem zaregistroval ve třetím letošním čísle Cactaceae etc. z pera Zlatka Janeby, kterou tímto doporučuji.

Jde o velké dílo o velkém a oblíbeném rodu sukulentů, který mám i já dlouho a hodně rád. Je velké rozměrem i váhou, počtem stran (720) ale pochopitelně hlavně obsahem. Obsahuje kromě jiných kapitol hlavně popis všech platných druhů rodu Aloe (k datu vydání knihy 519 druhů, s poddruhy a variatami celkem561 taxonů). Jednotlivé druhy jsou členěny podle vzhledu do logických skupin, které kniha řadí jako kapitoly. Každá skupina má i svůj určovací klíč. U jednotlivých prezentací druhů jsou kromě encyklopedických údajů přiloženy vypovídající fotografie s preferencí fotek z přírody.

Celá kniha je také vlastně velkým kolektivním dílem, na textu se podíleli 4 slavní autoři – Susan Carter (-ová), J.J. Lavranos, L.E. Newton a C.C. Walker, u fotografií už je to celý zástup cestovatelů-fotografů. Velkou poctou pro české sukulentaření je zařazení 22 fotografií (z celkových 1700 fotek v knize) od našeho Petra Pavelky. Jde o fotky 15 madagaskarských aloí – A. parvula, A. pronkii, A.compressa, A. conifera, A. laeta, A. teissieri, A. divaricata, A. werneri, A. megalocarpa, A. macroclada, A. bulbilifera, A. fragilis, A. ruffingiana, A. castilloniae a A. acutissima var. itampolensis - všechny na přírodních stanovištích. Ještě v jednom případě se mihne jméno P.Pavelky v této knize – u namibijského druhu Aloe pavelkae, Petrem nalezené a po Petrovi pojmenované.

A ještě jedno české jméno lze v knize vystopovat. Velmi zajímavou kapitolou je totiž téměř 75 stránková část o historii poznávání aloí a osobnostech, které se na ní podíleli – A history of Aloe exploration and discovery. Mezi mnohými osobnostmi je zmíněn i přírodovědec českého původu Wenceslav Bojer se svým dílem Hortus Mauritianus (1837), ve kterém jsou také popsány aloe tohoto ostrova. Vůbec celá tato kapitola je sepsána s velkou pečlivostí a úctou ke všem předchůdcům, kteří pomáhali svět aloí objevovat i popisovat. Vlastně i celou knihu její autoři věnovali památce velkého „aloáře“ G.W. Reynoldse - autora 2 zásadních knih o aloích.

Recenzovaná kniha vyšla ve vydavatelství Kew Publishing, Royal Botanic Gardens, Kew 2011. S tím,že do konce letošního roku očekávám ještě jednu zásadní sukulentářskou knihu v češtině (Encyklopedie kaktusů a jiných sukulentů od L.Kunteho, J. Gratiase a P. Pavelky), neschovával jsem si tuto bibli všech aloí pod stromeček, ale začal jsem ji užívat už teď v létě. Přesto mám velmi slavnostní až sváteční pocit pokaždé, když ji otevírám a mám skoro až pocit, že bych se měl před tím očistit a slavnostně obléknout. Někdo chodí do divadla nebo na koncerty a je to pro něj svátek a odměna, pro mě je něco podobného otevřít knihu Definitivní průvodce aloemi. J.

PS: jedna věc na této knize přece jenom není sympatická – díky několika dalším přesunům budu muset přepisovat nejen jmenovky aloí ve sbírce, ale dokonce i jména aloí na ZL. Ach jo. J.