Má první kniha o sukulentech - Kaktusy

16. 3. 2008

Má první kniha o sukulentech – Kaktusy

Jirka se vám už se všemi svými kultovními (dnes už většinou antikvariátními) knihami svěřil, je tedy řada na mně. Knihu Kaktusy od české katusářsko – sukulentářsko – fotografické legendy pana Rudolfa Šubíka, kterou mu tehdy na konci šedesátých let minulého století ilustrovala paní Jiřina Kaplická, jsem dostala od svého bratra spolu s prvními sukulentními rostlinami.Obrazek Všem jsem tehdy říkala asi jako každý druhý začátečník, jak jinak, než kaktusy, přestože mezi nimi žádný pravý kaktus nebyl. Po prvním přečtení publikace tomu už bylo jinak. Kniha má totiž před obrazovou částí stručný úvod o tom, co jsou vlastně sukulenty, jak vznikly, odkud pocházejí, jak slovo sukulenty zahrnuje všechny sukulentní rostliny – kaktusové i nekaktusové, najdete zde i pár stránek o stavbě těl a květů kaktusů, o jejich pěstování, množení a ochraně před škůdci. Vše je podáno tak, že to pochopí každý, kdo s těmito rostlinami úplně začíná a navíc mu to pomůže vyvarovat se spousty začátečnických chyb.

Kniha má podtitul Nejkrásnější kaktusy a sukulenty. Celou řadu let jsem sháněla sukulenty podvědomě podle téhle knížky. Před více než deseti lety se nedalo brouzdat po internetu a nechat se omračovat záplavou barevných fotografií rostlin z celého světa, po ruce byly vzhledem k dostupnosti jen české a východo-německé publikace. O to byla tahle kapesní knížka cennější, kromě pěkných kreseb přinášela i podrobné popisy a návody na pěstování. Napadá mě, že je to v podstatě to, o co se od devadesátých let snaží další sukulentářská legenda – Jan Gratias v řadě svých moc hezkých a užitečných knih (čekejte tedy další recenze, ať máte co v knihovnách nebo antikvariátech shánět) a o co se vlastně se svou troškou do mlýna vlastně snažíme na webu my (a podobných popularizačních stránek naštěstí pomalu přibývá – snad tedy máte co číst).

Má současná kniha Kaktusy není tou původní darovanou, knížku jsem totiž před Obrazekněkolika lety půjčila jedné začínající pěstitelce, aby se pak i s majitelkou vytratila při stěhování nadobro do nenávratna. Nakonec jsem vzdala pokusy o vypátrání pěstitelky a knihu si objednala v internetovém knižním antivariátu (viz oblíbené odkazy).

Vyjmenuji vám tedy druhy, která jsem si postupně nakupovala právě na popud této moc šikovné publikace (nenutím vás to číst, klidně přeskočte bez lítosti k závěrečnému odstavci J): Astrophytum asterias, A.capricorne, A.myriostigma, A.ornatum, Aztekium ritteri, Brasilicactus (dnes Notocactus) graessneri, B.haselbergii, Cephalocereus senilis, Epithelantha micromeris, Gymnocalycium baldianum, G.denudatum cv.J.Šuba, G.gibbosum, G.quehlianum, Hamatocactus setispinus (můj první rozkvetlý kaktus), Leuchtenbergia principis, Lobivia jajoiana, Lophophora williamsii, Mammillaria bocasana, M.bombycina, M.centricirrha, M.hahniana, Obregonia denegrii, OreocereusObrazek neocelsianus, Parodia chrysacantion, P.nivosa, Pseudolobivia aurea, Rebutia senilis, Strombocactus disciformis, Thelocactus bicolor, Turbinicarpus lophophoroides, Aloe variegata, Ceropegia stapeliiformis, Cotyledon undulata (ten jsem si koupila od Honzy Gratiase!), Echeveria purpusorum, Euphorbia obesa, Gasteria armstrongii, Haworthia cymbiformis, H.fasciata, H.tessellata, H.truncata, Lithops aucampiae, Stapelia grandiflora. Jak vidíte, vyjmenovala jsem vám dobrou polovinu rostlin v této knize a některé druhy se mi podařilo sehnat až docela nedávno (Lobivia jajoiana, Echeveria purpusorum).

Některé názvy rostlin jsou už dnes díky přesunům mezi rody překonané, některé druhy už zase z nejrůznějších důvodů nemám, ale nic to nemění na tom, že tahle nevelká knížka asi napořád zůstane v mém podvědomí, protože jsem ji ve svých začátcích přečetla nesčetněkrát. Možná, že má i na svědomí, že mi záliba v sukulentních rostlinách zůstala až dodnes.    R.

Fotografie:

1. Kniha Kaktusy

2. Vysněný vzor