Kde se dočíst (nejen) o tilandsiích

23. 6. 2008

Kde se dočíst (nejen) o tilandsiích

Přístup k pěstování rostlin v bytech (a nejen v nich) může být různý. Možná je to i tím, čím pro nás rostliny jsou. Pokud jsou jen dekorací a spotřebními předměty, uděláme jistě radost pěstírnám rostlin a jejich prodavačům a život rostlin nás asi moc trápit nebude. Když budeme brát rostliny jako živé bytosti nebo přímo jako členy domácnosti (když za ně může být považováno domácí zvířectvo, proč ne domácí rostlinstvo), budeme počítat s tím, že v optimálním případě s námi naše kytky prožijí řádku let. Ať už si takovou kytku pořídíme (jak to občas dělám i já) dřív, než o ní něco víme, budeme se jistě snažit získat aspoň dodatečně pár informací, jak ji pěstovat. A kde jinde informace získat (internet nemusí být vždy po ruce), než v nějaké pěkné knize o kytkách, která může být zároveň i dobrou inspirací. Může nás seznámit s rostlinami, o jejichž existenci jsme někdy neměli ani tušení. A když už víme, že jsou a že o nich něco víme, proč je nezkusit pěstovat? Ono se i v bytech může docela dobře dařit rostlinám, o kterých bychom nepředpokládali, že v bytech mohou vůbec existovat. Jen to chce vědět, co dotyčná kytka potřebuje a čemu se máme vyhnout.

Dnes vám ve zkratce představím pět svých oblíbených knih, které se pro mě staly nepostradatelnými rádci a velkou inspirací pro hledání „nových členů domácnosti“. V tomto směru dost význačně formovaly můj zelený život několika posledních let.

To, co všechny knihy spojuje jsou tilandsie. Dvě z nich jsou vyhrazené jen jim, ve zbývajících patří tilandsiím menší či větší prostor. Čtyři z nich mají ještě jedno společné. Jejich autorem, nebo spoluautorem je všestranný pěstitel,znalec rostlin (nejen tilandsií) pan Ing.Zdeněk Ježek. Velkou část rostlin, o kterých píše ve svých knihách viděl v jejich přirozeném prostředí, na svých cestách. A možnost zkoumat život rostlin v jejich přirozeném prostředí je pro pěstitele jistě k nezaplacení.

Kniha první : PĚSTUJEME TILANDSIE . Autoři : Jaroslav Blovský, Jan Gratias, Zdeněk Ježek. Nakladatelství Brázda 2001.

Má první kniha o tilandsiích, ve které jsem zjistil, že není jenom Tillandsia ionantha a T. caput-medusae. Kniha popisuje výskyt a historii poznávání tilandsií, jejich svérázný rod v rostliné říši, podrobnosti o stavbě jejich těl a orgánů, o jejich biologii a fyziologii. Přináší cenné rady k jejich pěstování a rozmnožování. V knize jsou charakteristiky přibližně stodvaceti tilandsií. Kniha je doplněna fotografickou přílohou a perokresbami. Myslím, že pro každého, kdo by se o tilandsie chtěl trochu víc zabývat může být v jeho snažení základním kamenem.

Kniha druhá : TILLANDSIA 1- ZAČÍNÁME S TILANDSIEMI. Autoři : Antonín a Ondřej Lukscheiterovi. Nakladatelství Ratio.

Autoři patří k největším pěstitelům tilandsií u nás a ve své knize se rozdělili o své zkušenosti s pěstováním těchto rostlin. Stejně jako předchozí kniha popisuje výskyt tilandsií, jejich stavbu těla, jejich nároky na světlo, teplo, vodu vzduch. Vše, co by měl vědět každý, kdo chce začít tyto rostliny pěstovat. Oproti první knize je popsáno méně tilandsií. Ty, které jsou zmíněné, patří mezi osvědčené a dostupné druhy, které se mohou stát dobrým základem sbírky. V knize jsou fotografie tilandsií ze sbírky autorů a perokresby. Další vítaná kniha pro příznivce tilandsií, možná ji jde ještě objednat na internetových stránkách pánů Lukscheiterů.

Kniha třetí : ENCYKLOPEDIE SUKULENTY. Autoři : Zdeněk Ježek, Libor Kunte. Nakladatelství REBO PRODUCTIONS 2005.

Tuto knihu už vám na Zelených listech představil Jirka. Tilandsie jsou v ní zmíněné v kapitole o broméliovitých. Pro mě se tato kniha stala bestselerem a možná i knihou, kterou jsem v poslední době bral nejvíc do rukou. Pokud máte rádi sukulenty, pravděpodobně ji už máte doma. Co o ní víc napsat? Prostě skvělá kniha se spoustou hezkých fotografií, stejně působivých jako text.

Kniha čtvrtá : BROMÉLIE V BYTECH, SKLENÍCÍCH A ZAHRADÁCH. Autor : Zdeněk Ježek.

Nakladatelství Grada 2005.

Pokud se chcete dozvědět něco o broméliích, jejich rodech, o způsobu jejich života a hlavně o jejich pěstování, tato kniha je právě pro vás. Tilandsie mezi broméliovité patří a je jim věnována velká část knihy. Knihu doplňují autorovi fotografie.

Kniha pátá : ROSTLINY PRO VZDUŠNÉ ZAHRADY. Autor : Zdeněk Ježek.

Nakladatelství Grada 2007.

Další z mých nejoblíbenějších kytkových knih. Moc pěkně a čtivě napsaná s velkým množstvím fotek rostlin vhodných pro epifytní pěstování. Orchideje, rody Bromelia, Tillandsia, Anturium, Dischidia, Hydnophythum, Mirmecodia, Peperomia a epifitní kaktusy. Mnohé z toho s náznaky sukulence. Kniha pro všechny, kdo mají rádi zajímavé a svérázné kytky, ještě k tomu zajímavě pěstované. Inspirace pro další hezký zelený přírůstek do rodiny. Já už se inspirovat nechal. Knihu vřele doporučuji, stejně tak i stránky jejího autora www.bromelia.cz na kterých si některé z rostlin, v knize zmiňovaných můžete prohlédnout.

Tak to je dnes vše, nezbývá než se těšit na další, nové knihy o našich oblíbených rostlinách. J.K.

Review of books with informations about genus Tillandsia and others.