Kapesní atlas Cibuloviny - John E. Bryan

13. 2. 2011

Co moje paměť sahá, zřejmě je to první recenze cibulové knihy na ZL (nepočítám gastronomickou recenzi kolegy Chróstala). Původně jsem měl v plánu udělat přehled všech mých cibulových knih, pak jsem to zúžil na porovnání tří cibulových knížek různé provenience z poslední doby, ale únorová lenost spojená s pocitem možné zbytečnosti takového konání zařídila, že z těchto plánů nakonec zbyla kniha poslední, kterou bych vám teď představil svýma očima.

Když jsem před pár dny náhodou na internetu zjistil, že mi loni utekla cibulová knížka slavného Johna E.Bryana v češtině (!), zajásal jsem. I když v žádném navštíveném knihkupectví ji neměli skladem, všude ji byli ochotni obratem objednat a dodat.

Protože mám zkopírovanou současnou bibli všech cibulářů - BULBS téhož autora (Timber Press 2002), velmi jsem se těšil na tuto, pravděpodobně zmenšeninu onoho rozsáhlého encyklopedického díla. Po prolistování kapesního atlasu jsem spokojený tak napůl. Každá i průměrná knížka o kytkách je v něčem jedinečná a cenná, stejně tak i tato. Ale upřímně – čekal jsem v ní větší zastoupení mých milovaných cibulových botanických afričanů.

Tak hurá do vlastní recenze: jde o překlad originálu Timber Press Pocket Guide to Bulbs (Timber Press 2005). Už jen doslovný překlad původního názvu by byl vlastně správnější – Pocket Guide je kapesní průvodce. A on to skutečně je víc průvodce než atlas – autor z velkého světa cibulovin vybírá to nejznámější, nejpěstovanější jádro, se kterým se lze setkat v kultuře i v nabídkových katalozích. Není to tedy nějaké vědecké dílo zaměřené výlučně na původní druhy cibulovin a hlízovin, ale prostě na to, co na zahradách a ve sklenících skutečně roste. Jde pochopitelně z větší části o kultivary a křížence, doplněné menší částí původních druhů. Informace u jednotlivých vyjmenovaných druhů jsou zestručněné až na dřeň, ale jsou kvalitní a je znát, že autor cibulím opravdu rozumí a dobře je zná. Onen zahradnický pohled je samozřejmě pochopitelný – většina pěstitelů netvoří sbírky, ale prostě cibuloviny normálně pěstuje. Proto je kniha více zaměřena na zkušenosti s venkovním pěstováním v záhonech, skalkách, parkové výsadbě a podobně. Poměrně hodně informací je věnováno mrazuvzdornosti a mrazuodolnosti jednotlivých druhů, je k tomu používána americká metodika očíslovaných teplotních zón. Proto je v závěru knihy obrovsky cenná Mapa evropských klimatických zón, zpracovaná stejnou metodikou.

Všechno v knize je stručné, základní, účelné, ale nic v ní vlastně nechybí. Vysvětlení specializovaných pojmů kolem cibulí, slovníček dalších odborných botanických výrazů, zásady pěstování, způsoby výsadby, choroby a škůdci. Vlastní hlavní text jsou CIBULOVINY od A do Z s abecedním výčtem představovaných druhů. Pro mě jsou hodnotné nádherné fotografie orientované hlavně na květenství, naprostá většina fotek je z kultury, jen velmi malé množství ukazuje rostliny v původních stanovištích. Mně pochopitelně připadnou „ošizené“ rody, které více zajímají mne, ale řekl bych nakonec, že výběr je spravedlivý. Opravdu toto se momentálně ve většinové kultuře pěstuje. Je to výběr logicky podřízený autorově domovině, jsou to druhy pěstované a nabízené v Americe, případně Anglii, ale ono se to zase až tak moc od našich kolekcí neliší. Jenom je v knize víc amerických rodů na úkor například asijských.

Myslím si, že se autorovi i pečlivému překladateli podařilo vměstnat na skromných 224 stran opravdu dobrého průvodce světem zahradních cibulovina hlízovin a v knihovně žádného cibuláře by za jeho cenu neměl chybět.  J.