Jiří ´Onion´ Maule - Cibulománie aneb Exotické cibuloviny pěti světadílů

20. 12. 2013

Vzhled: 80 stran, rozměr 30 x 30,5 cm, pevné desky, šitá vazba

458 barevných fotografií

cena: 888 Kč

Tak se Jirka konečně dočkal. Dnes mu přišla krabice s 10 výtisky jeho první fotoknihy. Vím, jaký to je pocit, já si tímto křtem prošla vloni po doručení svojí premiérové a stejně srdíčkové fotoknihy o Slavkovském lese. Jirka to měl ztížené tím, že závěrečné finišování položení knížky už nemohl příliš ovlivnit, protože bylo třeba odeslat data knihy tak, aby se stihla vyrobit do vánoc a to muselo proběhnout v době jeho nepřítomnosti.

Mně teď připadla mírně nevděčná úloha, napsat na Cibulománii recenzi. Nevděčná proto, že já mohu hodnotit maximálně jen text, který je zgruntu jen a jen Jirkovo dílem. Vzhled knihy, kvalitu fotografií musíte posoudit sami, protože v tom mám tak trochu prsty zase já a sama sebe hodnotit rozhodně nehodlám.

Tak tedy Cibulománie aneb Exotické cibuloviny pěti světadílů. Už z názvu fotoknížky vyčtete mnohé. Na prvním místě Jirkovu posedlost cibulovým světem, který nemá hranic, na druhém místě snahu obecně tento svět představit ostatním, sice zkratkovitě, ale s láskou a sebereflexí. Z krátkých textů o rodech, které lze nalézt v jednotlivých světadílech je znát, že některé kontinenty (Afrika, Jižní Amerika) má zmapované více, některé téměř vůbec (Asie, Austrálie), což je určitě dané dostupností rostlin z těchto končin.

Pokud jste s cibulovým světem dosud jen koketovali, po prohlédnutí této knihy mu možná definitivně propadnete a skončíte jako Jirka – každoroční řeholí ve formě přesazování nejrůznějších cibulí, odstraňováním shnilých kořenů či suchých listů a tu a tam budete odměněni cukrátkem ve formě nějakého různě barevného květu. Mohu vám ale říct, že když vám ve skleníku rozkvete třeba masonie a vůně jejího květu vás doslova omráčí, podlehnutí nákaze zvané cibulománie je velice snadné a naprosto pochopitelné. R.