Dárek pro holubology – nová litografie Adolfa Borna

13. 12. 2015

Fotografie: výřezy litografií Adolfa Borna (nejnovější je na 1. místě)

.........................................................................................................

Tak tu zase máme ty nejméně oblíbené dny v roce, které spojuje takové to uslintané počasí s totálním nedostatkem slunce (podzimní inverze). Nemají je rádi ani lidé a zvířata ale vlastně ani rostliny. Sem tam nám sice ve skleníku něco zimního nakvete, ale kdovíjaké barvy květů to nejsou a navíc nejsou ani podmínky k jejich slušnému nafocení. To se pak člověk snaží to slunce a radost ze života nabrat jinde a jinak. Ještě že se nezadržitelně blíží čas vánoc, kdy by se nějaké to potěšeníčko mohlo najít. Při vymýšlení a hledání dárků a dárečků jsem letos narazil na jeden, který by mohl někomu udělat velkou radost.

Akademický malíř Adolf Born je velmi oblíbený ilustrátor i autor mnoha nádherných obrazů a litografií. Má nezaměnitelný styl i humor, k tomu má (mimo mnoha jiných kladných vztahů) velký vztah k přírodě a k cestování. Měl jsem například velmi rád jeho ilustrace knížek Geralda Durrella, vedle těch přírodovědeckých i jeho pohádkového Mluvícího balíku.

Před dvěma lety mě kolega sukulentář překvapil nákupem jedné Bornovy litografie na holubovské téma - „Manželé Holubovi putují po řece Limpopo“ (2013). Když jsem pak na internetu skouknul několik prodejních galerií, zjistil jsem, že z rukou A. Borna pochází i další dva „africko-holubovské“ obrázky - „Setkání v Africe“ z roku 1997 a „Domorodci pozorující cestovatele Emila Holuba“ z roku 2004. Je tedy vidět, že se k tomuto českému cestovatelskému velikánu občas rád vrací a zařazuje ho po bok dalších velkých cestovatelů, které umělecky ztvárňuje – Marco Polo, Kolumbus, A.V. Frič, Vasquo da Gama, Noe...

K těmto uměleckým holubovským perlám se letos přidala nová litografie, tentokrát s názvem „Cestovatel Emil Holub sbírá náměty pro novou knihu“. Není sice (stejně jako předcházející díla) z těch nejlevnějších, ale jsou mezi námi tací, kteří kromě investic do sukulentů dokáží stejně vášnivě investovat i do výtvarného umění. Pokud je takový sběratel navíc postižen oblibováním Dr. Emila Holuba, mohl by být tento obrázek tím pravým vánočním dárkem, který by si dotyčný nadělil sám sobě. To bohužel není můj letošní případ, mé úspory odplynuly jiným (stavebním) směrem a tak si budu přát od Ježíška aspoň africký obrázek „tinga-tinga“. V tom by nakonec mohlo být chybějího sluníčka, radosti a humoru také dostatek. J.

PS: omlouváme se za pouze ilustrativní reprodukce zmíněných litografií, neodvažujeme se je publikovat ve velkém rozlišení kvůli případným autorským nárokům. Kdo bude nakonec chtít, snadno je na internetu najde ve kvalitnějším provedení právě na webech prodejních galerií.